Martin werkt inmiddels bijna drie jaar als kopersbegeleider binnendienst bij Trebbe. Een rol waar hij veel plezier in heeft en ambities in kent. Voordat Martin bij Trebbe kwam werken, waren Martin en Trebbe geen onbekenden van elkaar. Eerder volgde Martin zowel een meewerkstage als zijn afstudeerstage bij Trebbe. Waarom hij na zijn stages is gebleven en wat zijn liefde voor het vak verklaart? Daar vertelt hij zelf meer over.
Kansen krijgen en afstuderen
Al jong moest Martin een studierichting kiezen en aangezien bouw en architectuur zijn interesse wekten, rolde hij al snel de bouwsector in. Martin heeft eerst mbo Bouwkunde afgerond en vervolgde zijn studieroute met hbo Bouwkunde. Tijdens de laatstgenoemde leerde hij Trebbe kennen. “In mijn laatste jaar van hbo Bouwkunde zocht ik een stageplek bij een ontwikkelende bouwer. Een docent kwam toen met de gouden tip: Trebbe, een bouwbedrijf dat zowel projecten ontwikkelt als realiseert. Vanaf augustus 2019 liep ik een halfjaar mee bij de afdeling U-bouw in Zwolle. Wat ik hier heel bijzonder aan vond, is dat ik als stagiair binnen Trebbe veel kansen kreeg om verschillende facetten van het bedrijf te leren kennen en de kans kreeg om zelf dingen op te pakken. Dit maakte het een leerzame stage.” Bij een halfjaar stagelopen bij Trebbe bleef het niet voor Martin. In januari 2020 was het namelijk tijd voor de laatste fase van zijn studie: afstuderen. En ook dat deed hij binnen Trebbe. “Tijdens mijn afstudeerstage onderzocht ik samen met studiegenoten voor de afdeling U-bouw de samenwerking tussen verschillende bouwcombinaties en de manier waarop deze samenwerkingen gestuurd werden. Daarbij keken we naar harde en zachte factoren. Dit hebben we onderzocht bij de projecten Isala Meppel, Stadskantoor Hengelo en bij de nieuwbouw van het entreegebouw van Radboudumc Nijmegen.” Een onderzoek met succes, want in juni 2020 behaalde Martin zijn bachelor hbo Bouwkunde.


Kopersbegeleiding binnendienst: de brug tussen de wooncoaches en het projectteam
Het was tijdens zijn stage dat Martin kennismaakte met het vak kopersbegeleiding, een vak dat hem gelijk aansprak. “Na mijn studie was het de bedoeling om te emigreren naar Canada, maar een bepaald virus gooide roet in het eten. Dus benutte ik de kans om bij Trebbe te blijven werken. Ik begon als BIM-assistent, maar ben daarna al vrij snel richting de rol als kopersbegeleider binnendienst gegroeid. Hier kwam toentertijd een plek vrij en het is een vak dat mij gelijk interesseerde. Een mooie kans dus.” Als kopersbegeleider binnendienst is Martin de brug tussen de wooncoaches, oftewel het team dat contact heeft met de kopers, en het projectteam. Het voortraject van een project bestaat voor Martin uit het voorbereiden van bijvoorbeeld de verkoopstukken en optielijsten. Hiervoor overlegt hij veel met de werkvoorbereider, projectleider en projectontwikkelaar. Als de koper uiteindelijk bepaalde opties kiest voor een woning, dan zet Martin dit door naar het projectteam, zodat het uiteindelijk ook op de bouw wordt meegenomen. Dagelijks heeft Martin dus veel contact met verschillende mensen. Eén van de pluspunten volgens hem: “Kopersbegeleiding is heel veelzijdig, je kan er alle kanten mee op. Je moet dingen regelen, sociaal zijn en de techniek snappen. Een combinatie die ik heel leuk vind. De leukste uitdaging vind ik om alles zó te regelen, dat iedereen goed aan de slag kan. Werkgeluk staat bij mij namelijk hoog in het vaandel.”
Ambitie voor de klantmanager rol
Waar je als kopersbegeleider op projectbasis werkt, werk je als klantmanager juist zonder eigen projecten en heb je veel contact met de klant. Een functie waar Martin zijn ambitie ligt. “Als klantmanager ben je de brug tussen Trebbe en LIV. Ik vind LIV een ontzettend innoverend idee en draag hier graag iets aan bij. LIV is een wooninspiratiecentrum waarbij klanten vier modelwoningen in het echt kunnen bewonderen en zo hun woonwensen met een wooncoach live kunnen doornemen. Het mooie aan projecten met LIV vind ik dat je met verschillende mensen en culturen moet samenwerken die uiteindelijk waardering naar elkaar uitspreken. Dit sociale aspect spreekt mij erg aan.” Martin is actief bezig met zijn ontwikkeling. Zo behaalde hij de cursus Greenbelt en loopt hij binnenkort één dag in de week mee met een klantmanager om zo steeds meer richting de functie klantmanager te groeien.
Wil jij ook werken bij Trebbe?
Typisch Trebbe
“Typisch Trebbe? Toegankelijkheid! Trebbe is een platte organisatie waarbij iedereen aanspreekbaar is, ook de directie. Ik werk met plezier bij Trebbe. Als je ons portfolio bekijkt, dan zie je een grote mix aan projecten. Het gaat verder dan alleen rijtjeswoningen. Dit brede scala aan projecten maakt ook dat je alle kanten op kunt groeien binnen Trebbe, hier sturen ze ook op; typisch Trebbe.” Ook de verschillende vestigingen ziet Martin als een pre. “Je ziet een mix aan culturen bij Trebbe. Dit vind ik heel leuk. Ik probeer dan ook om naar de verschillende kantoren te gaan. De ene keer ga ik naar Nieuwegein en de andere keer weer naar Enschede. Vaak ben ik sowieso één keer per week bij ons woonbelevingscentrum LIV in Nijmegen en één keer per week in Zwolle te vinden. De andere dagen rouleer ik tussen de andere vestigingen.”
Samen bouwen aan geluk
Samen bouwen aan geluk, dat is wat we bij Trebbe doen. En Martin? Hij bouwt aan geluk bij Trebbe door zichzelf te blijven ontwikkelen en door steeds weer nieuwe mensen te leren kennen van de andere vestigingen. Wil jij ook onderdeel worden van een echt en hecht familiebedrijf? Check dan de openstaande vacatures.