Jongensdroom
Al van jongs af aan wilde Fabian vrachtwagenchauffeur worden. Dus zijn loopbaan op school stond daarvan helemaal in het teken. “Na de middelbare school koos ik voor de vervolgopleiding motorvoertuigentechniek. Daarna volgde ik nog de chauffeursopleiding, die bestaat nu niet meer trouwens. Maar het betekende vier dagen werken en één dag per week naar school.” Fabian werkte bij een bedrijf waar hij zich met name bezighield met het onderhouden van de vrachtwagens. Na het behalen van zijn diploma maakt hij even een uitstapje en volgt hij de opleiding persoonsbeveiliger. Ook die rondt Fabian met goed gevolg af. Maar het bloed kruipt, waar het niet kan gaan. “Ik wilde weer als chauffeur aan het werk. Uiteindelijk vond ik een baan in Twente, waar ik ook woonde.”
Van schoonvader op schoonzoon en nog een keer
Fabian werkt ruim tien jaar als chauffeur voor hetzelfde bedrijf. Lange dagen, laat thuis en ook soms hele nachten weg, kenmerken zijn baan. De schoonvader van Fabian werkte als chauffeur bij Trebbe. “Mijn schoonvader was iedere avond redelijk op tijd bij huis. Dat leek me ook wel iets, ik had destijds nog jonge kinderen en wilde meer deel uitmaken van het gezinsleven.” Tegen de tijd dat zijn schoonvader echt aan pensioen toe is, volgt er voor Fabian een gesprek met Johan Trebbe. Een goed gesprek zo blijkt, want Fabian neemt de baan over van zijn schoonvader. “Leuk detail. Mijn schoonvader nam destijds de baan over van zijn schoonvader.”
Als allereerst en als allerlaatst
“Toen ik net begon vond ik het een verademing om redelijk op tijd thuis te zijn”, blikt Fabian terug. Fabian vertelt dat hij een gemiddelde werkdag eigenlijk niet kan omschrijven. Zo afwisselend is zijn werk. “Die afwisseling vind ik mooi. Dat in combinatie met de vrijheid die je binnen Trebbe krijgt maakt dat ik geen dag met tegenzin naar mijn werk ga.” Op hoofdlijnen kunnen we het werk volgens Fabian samenvatten als het brengen en ophalen van al het materieel op een bouwplaats. “Ik ben eigenlijk als eerste op de bouwplaats en kom er ook als allerlaatste, als het werk al bijna klaar is.” En hij werkt door heel Nederland. “Overal waar Trebbe bouwt, daar kom ik. Ik ken dan ook bijna iedereen bij Trebbe.” Hij doet dat vanuit zijn thuisbasis in Twente en dat maakt dat hij wel de klok rond werkt en in de ochtend heel erg vroeg op pad gaat. “Vanochtend was ik bijvoorbeeld al om half 7 in Dordrecht, en dat is toch een rit van bijna drie uur.”
Samenwerken met topcollega’s
Het samenwerken met zijn collega’s van de Materieeldienst vindt Fabian één van de mooiste dingen van zijn werk. “Ik heb heel veel en goed overleg met mijn collega van de planning. Samen bekijken we hoe al het werk kunnen plannen, ik rij op een vrachtwagen met kraan en daar is binnen Trebbe veel werk voor momenteel.” Maar zijn werk is breder dan chauffeur alleen vindt Fabian. “Samen met de buitendienstmonteurs help ik met de opbouw van bouwplaatsen. Ik zet bouwliften, lichtmasten en ketenparken op de juiste plek, samen met hen. We gaan samen door totdat het klaar is. Het zijn echt topcollega’s, hoor.” Zo helpen de buitendienstmonteurs en Fabian elkaar altijd. “Als we naar een nieuwe locatie moeten, dan rijden de buitendienstmonteurs vooruit naar de locatie en geven ze aan hoe ik het beste met de vrachtwagen kan rijden en of ik de aanhanger mee kan nemen. En we werken al lange tijd met elkaar samen dus we zijn goed op elkaar ingespeeld.”
Wil jij ook werken bij Trebbe?
Meebewegen op veranderingen
Ook het werk van Fabian beweegt mee op de veranderingen en tijdsgeest. “Trebbe bouwt veel binnenstedelijk en we renoveren in woningen die gewoon bewoond zijn. Ook daar moeten we ketenparken plaatsen. De routes daarnaartoe worden steeds krapper en je moet ook zien waar je de keten kan plaatsen. Het vraagt wel meer van mijn rijvaardigheid. En Trebbe bouwt nu door heel Nederland. Daardoor zit ik de ene dag in Nijmegen en de volgende dag in Noordwijkerhout.” Een andere grote verandering is de nieuwe vrachtwagen die Fabian twee jaar geleden tot zijn beschikking kreeg. “Dat is echt een fantastische wagen. Ik ben nauw betrokken geweest bij de aankoop, ook dankzij onze Hoofd Materieeldienst. En er zit écht van alles op en aan. Van koffiezetapparaat tot koelkast, van leren bekleding tot een elektrisch open dak. En natuurlijk mijn ‘27 mc bakkie’. Op kanaal 19 spreek ik zo met oud-collega’s en chauffeurs van collega-bouwers.” En zoals een echte vrachtwagenchauffeur betaamt, Fabian staat er bekend om dat hij niemand met de schoenen aan in de cabine laat komen. Maar er zijn ook dingen die niet veranderen. “Ik heb altijd mijn best gedaan om de werksfeer met mijn collega’s goed te houden én de uitvoerders tevreden te houden en dat doe ik nog steeds.”
12,5 jaar en door
Het werken bij Trebbe bevalt Fabian goed. “Je merkt aan alles dat Trebbe een familiebedrijf is. We kennen elkaar en het bedrijf zorgt goed voor de medewerkers.” Over het antwoord op de vraag wat hét grote geheim is om 12,5 jaar bij Trebbe te werken, daar hoeft Fabian niet lang over na te denken. “Gewoon iedere dag met plezier naar je werk gaan. Ik geloof niet dat er ooit een dag is geweest dat ik geen zin had. En ook al moet ik soms heel erg vroeg weg of ben ik in de avond wat later thuis, die mooie vrachtwagen die ik rij maakt écht alles goed.”